dimecres, 3 de juliol de 2013

"Ens cal ésser investigadors"

Com que trobo que exposa molt bé l'esperit i la línia de treball que volíem anar aplicant a tots els nivells, vull reproduir íntegrament aquí l'article "Ens cal ésser investigadors" que publica la Teresa Terricabras al número 10 de Caliu (març de 1979) i que pot ajudar a fer més explícita aquella proposta de treball que teníem iniciada. Us proposo que ho llegiu amb molta atenció:

Nois, els que escriuen llibres d'història per a ésser estudiats per vosaltres s'hi ben llueixen, oi? Agafeu-ne de qualsevol editorial i veureu com sembla que s'hagin posat d'acord per ficar-nos dins el cap que nosaltres, o sigui la majoria de la gent, no formem part de la Història. La gent normal i corrent, que ha anat vivint en el transcurs del temps no entra mai a les lliçons, a les llargues lliçons que sols ens narren els "grans fets", (guerres, casaments, pactes...). Ai sí, em descuidava que en la lliçó de la Primera Guerra Mundial sí que hi surt el poble d'Europa, hi surt en una frase que diu així: Resultats 10.000.000 de morts!
Vosaltres nanos sou prou espavilats per no acceptar aquesta mena d'Història. Sabeu que arreu del país l'Àrea Social és una de les assignatures amb més insuficients? AQUEST ÉS EL REBUIG QUE VOSALTRES DONEU A AQUESTA "MENA D'HISTÒRIA"!!
Em sembla que ja veieu que nosaltres no ens hi volem conformar, diem NO a aquesta història tan llunyana! Alguns us preguntareu, però... com es pot dir NO? Aquí hi teniu un botó per mostra:
Una de les lliçons a estudiar a 8è. es titula "El Regnat d'Alfons XIII". No podíem pas acceptar el que el llibre de text ens deia, el convertirem en una de tantes fonts d'investigació...
Ja tenim la paraula clau: INVESTIGAR, som-hi!
Però, com ens hi posem? Cal que tots ho investiguem tot? No, no i no, no és pas aquesta la manera millor d'investigar; si ens repartim la feina i sumem després els resultats no haurem perdut temps, vencerem la monotonia i guanyarem en col·laboració. Doncs bé, ens dividim en grups i després d'una breu conferència per tal de centrar el tema, pensem els possibles subtemes i... tots a treballar! Busquem llibres i revistes que parlin del tema i ens els repartim, si convé fem fer fotocòpies d'algunes pàgines per tal de poder treballar millor.
Mireu els subtemes que vam treballar aquells dies:
  1. Fets polítics, generals de l'Estat Espanyol, durant el regnat d'Alfons XIII.
  2. Fets polítics a Catalunya.
  3. Com vivia la gent, les classes socials, l'economia, les comunicacions, les activitats culturals i d'esbarjo...
  4. El moviment artístic: pintura, arquitectura, música...
  5. La literatura castellana i catalana de l'època, com a anàlisi de l'activitat dels escriptors i com a estudi del que ens volen dir amb les seves obres. 
Bé, ja tothom va per feina, cal llegir, resumir, sintetitzar..., també és necessari veure com convertir el dia de la posada en comú en una festa. Què en va sortir de tot això? Ara n'escriuré el resum:

a- UN TEXT, compendi del treball de cada grup. Són uns escrits que sí que ens diuen coses, ens diu, per exemple, que una de les divergències entre el govern que en aquells moments hi havia a Madrid i la burgesia catalana fou que aquesta no acceptava que no s'hagués fet cap esforç per millorar el país des del rei Carles III... N'hi ha per amoïnar-s'hi, oi? O quan ens parla de que a la majoria de les cases no hi havia ni aigua ni serveis i de que es dormia en màrfegues!... O quan ens diu que a l'any 1919 es necessitaven 10 pessetes diàries per a viure i molts treballadors sols en cobraven 4 o 5... O quan ens diu que molts pagesos creien que "la lletra no llaura la terra", o quan i com es fundà el Barça...

b- La posada en escena d'un capítol de l'obra "Els milions de l'oncle" de Carles Soldevila.

c- La creació i escenificació d'una obra teatral que parla dels problemes de l'època.

d- Tres audiovisuals fonamentats en tres episodis històrics.

e- Un gros mural parlant de Miró i Picasso.

f- Audició de la primera part del PESSEBRE de Pau Casals.

g- Anada al Liceu per tal d'assistir a la representació de "Don Pasquale" de Donizetti.

h- Lectura del llibre "Laura a la ciutat dels Sants" de Miquel Llor.

i- Posada en comú. Aquí vam apropar més el tema a nosaltres: que si un familiar recorda els primers programes radiofònics; o bé quan alguns pagesos de per aquí escridassaven els participants d'una de les primeres voltes ciclistes o...

j- Estudi i avaluació.

        i... cap a un altre tema. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada