dijous, 4 de juliol de 2013

Aprendre a transitar per la vida amb llibertat

Val la pena fer memòria encara d'algunes activitats rellevants d'aquell any 1978 a més de les coses que ja he anat comentant fins ara, les programacions, les colònies al Castell de l'Areny...
De cara a conèixer més les coses de Torelló es va anar realitzant durant el curs a les diferents classes un treball de recerca sobre la història del poble, les tradicions, folklore... i es va arribar a la confecció de llibrets i murals sobre diferents aspectes d'aquesta història. A la festa de final de curs que es va fer el dia 25 de juny es van presentar danses i diferents representacions que eren fruit d'aquelles recerques.

Sobre aquesta festa de fi de curs trobo al número 9 de Caliu (juny 1978) un escrit que no va signat que diu entre altres coses:
S'està treballant de valent en la preparació de la festa de Fi de Curs. Es construeixen i es pinten els decorats, es van muntant les exposicions, s'assagen els ballets i representacions...
Com diu el programa, la festa tindrà tres parts. Una sobre exercicis gimnàstics que es farà al matí, una segona de representacions de tradicions i festes locals i d'obres de teatre; i la tercera, d'exposició de treballs sobre Torelló, d'excursions i colònies i de treballs manuals realitzats durant el curs.
Amb la festa pretenem fer-vos participar directament de les nostres activitats i mostrar-vos les nostres investigacions sobre la comunitat de Torelló.
Volem conèixer com Torelló ha arribat a través de la història a ser el que és. Com s'han edificat els fonaments, i les parets, del nostre edifici comunitari per veure més clara la feina que ens toca a les generacions actuals.
Tots esteu convidats a la festa. Us hi esperem.

Finalment ressalta molt la preparació i posterior realització del viatge de final dels estudis d'E.G.B. dels alumnes del 8è. curs. Després de vèncer les reticències de molts alumnes que pretenien simplement anar a les platges de Mallorca es va concretar un viatge programat en detall per terres de diferents regions de la Península amb l'objectiu de "posar-se en contacte directe amb realitats geogràfiques, històriques i culturals estudiades al Col·legi. Valorar-les adequadament. Viatjar per a conèixer". Amb la col·laboració directa d'alguns professors els alumnes responsables de preparar-lo es van repartir en diferents grups i van estudiar els diferents recorreguts, l'organització del temps i els diferents aspectes geogràfics, històrics, culturals i folklòrics dels diferents llocs a visitar. Cada grup es cuidava d'un dia de ruta.
Es va elaborar i editar amb la multicopista un llibre de ruta de vuitanta pàgines que cadascú va poder tenir a mà durant el viatge. Cito només, a tall d'exemple, lo que s'hi diu referit al primer dia, 26 de juny:
Ruta: Torelló-Bujaraloz-Zaragoza.
Responsables: Joaquim Rourera, Josep Mº Garolera, Joan Solà, Antoni Álvarez.
La pàgina següent presenta el mapa d'aquesta ruta.
Pàgina 3: Kms. a realitzar: Torelló a Vic 16 Kms., Vic-Bujaraloz 301 Kms., Bujaraloz-Zaragoza 70 Kms.
Organització del temps: 7 h. Presentar-se al Col·legi. 7,30 Sortida. 9 Parada a esmorzar en una àrea de servei prop de Martorell. (...) fins a les 17 h. que s'arribava a Calatayud després de visitar Zaragoza.
A les pàgines següents es parla dels Monegros i sobretot de la ciutat de Zaragoza començant per un plànol de la ciutat i un de les coses més rellevants, festes, història, Camí de Santiago, llocs a visitar, activitats recomanades pel temps lliure i un breu resum sobre la festa del Pilar.
Organitzadament es van explicant les rutes següents: visita al Monasterio de Piedra, a les ruïnes de Numància, a Sòria. L'explicació sobre aquesta ciutat és àmplia amb descripció de les esglésies, palaus i altres espais a visitar. Amb una bona col·lecció d'escrits i poemes dels dos grans poetes d'allà: Gustavo Adolfo Bécquer i Antonio Machado; alguns d'aquells poemes es van anar llegint tot passant pels llocs durant el viatge.
No em vull estendre més: vam anar també a Aranda de Duero, Santo Domingo de Silos, Burgos, Monasterio de las Huelgas, Santander, Santillana del Mar, Cuevas de Altamira, Picos de Europa, Santurce a menjar sardines, la costa del País Vasc, Bilbao, San Sebastián, Pamplona, Castillo de Javier, Huesca i Lleida.
Al final del llibre hi podem trobar la llista de tots els llocs d'hospedatge que ja s'havien concertat, amb les seves adreces i telèfons.
L'organització d'aquest viatge em sembla encara ara una manera extraordinària de treballar a l'escola i de fer d'aquest treball organitzat un bon aprenentage per a la vida en molts aspectes. Una experiència de vertader treball en grup de cara a la descoberta progressiva del món que ens envolta.

L'any següent es va repetir l'experiència amb ruta nova però també per terres d'Espanya. Es va treballar de manera semblant i es va confeccionar un llibre de ruta de 125 pàgines. La primera pàgina d'aquest llibre de 1979 diu així:
Viatjar és obrir el nostre horitzó, descobrir la comunitat humana en les seves manifestacions artístiques, culturals, materials, i el seu pensament.
Viatjar és inserir-se en la comunitat històrica, conèixer el passat i elaborar el futur.
VIATJAR ÉS APRENDRE A TRANSITAR PER LA VIDA AMB LLIBERTAT.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada