dimarts, 4 de juny de 2013

A mar obert

Continuo avui pensant en veu alta sobre temes que en podem dir "d'educació"; de fet és lo que m'he proposat creant aquest espai.
Diria que, estant com estem en un món on lo que realment compta són les quantitats, es creu que es tracta d'omplir les ments de molts coneixements, com més se'n donen, més bona es veu l'educació que es fa. Omplir de coneixements teòrics de matemàtiques, de llenguatge, de lo que sigui, i sobretot de normes intocables de comportament: se't diu i se t'inculca com has de ser, com has de fer les coses, quines coses valen i quines no, i sempre més se't valorarà segons el cas que hauràs fet de tots aquests adoctrinaments. I quan acabes aquests aprenentatges ja quedes complet, ja no cal replantejar-te obertament les coses cada dia..., ja tot està definit i determinat: la norma com a horitzó.
Però realment tot això és del final d'una cultura determinada que encara als que som grans ens ha agafat de ple. Però ja ha nascut, encara embrionàriament per ara, una nova cultura que inventa noves formes de vida, que passa d'aquelles relacions "normalitzades" a la pluralitat, que es forma no omplint les ments sinó precisament buidant-les, arraconant lo rebut per naixement i per educació a la família, a l'escola i al carrer. Precisament la nostra pròpia història és un pes que ens impedeix caminar i que ens convé situar al seu lloc si volem anar endavant. I l'educació corresponent a tot això hauria de ser la que oferís instruments per caminar en un espai cada dia nou i imprevisible, divers, plural i de moltes cares. A mar obert, com l'Ulises de la Odissea, en una pelegrinació de la que sempre es torna nou i renovat. A mar obert, no en una bassa d'aigües estancades.
Crec que avui no podem continuar parlant seriosament d'educació si no ens comencem a plantejar seriosament aquests temes que són la base de la nova cultura. Sens dubte que podem continuar com si no passés res, quedarà marge per mantenir-nos si volem tota la vida en el passat, però em sembla que realment les coses van per aquest altre cantó i qui vulgui fer feina d'educador al menys crec que hauria de tenir consciència de que està regant fora de test si es manté en postures purament revisionistes de la pedagogia de sempre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada